BEDRIJVENGIDS   |   BOLLYWOOD   |   DATING   |   FORUM   |   HINDU   |   RINGTONES   |   TV

Indian Feelings

zaterdag 18 november
2017

Recensie: Traffic Signal

Traffic SignalMadhur Bhandarkar, die eerder Chandni Bar en Page 3 heeft gemaakt, heeft het voor elkaar gekregen een film te maken met een onderwerp waar nog nooit een woord over is gerept in Indiase films. Men heeft er enige kennis over, maar dat dit verhaal in het echt grootschalig plaatsvindt, is voor bijna iedereen nieuw en daarom is deze film ook een echte eyeopener.

Traffic Signal is het verhaal van de arme 'stoplicht-gemeenschap' die bestaat bij haast elk druk kruispunt in Mumbai. De gemeenschap bestaat uit allerlei mensen onder wie travestieten, straatkinderen, drugsverslaafden en gehandicapten. Omdat zij geen andere uitweg hebben om te overleven steunen zij elkaar. Georganiseerd bedelen zij en lichten zij dagelijks op allerlei manieren de autobestuurders op om iets te verdienen. Elk stoplicht heeft zijn eigen manager, elke regio zijn eigen collector, en alle collectors hebben één baas, Haji, die tot de maffia behoort en connecties heeft in de politiek. Hij zorgt ervoor dat de dagelijkse activiteiten kunnen voortbestaan, uiteraard tegen een vergoeding.

Neetu ChandraRani (Neetu Chandra) is een jong meisje uit Gujarat die nieuw is op het kruispunt waar Silsila (Kunal Khemu) de manager is. Silsila ziet de mensen die voor hem werken als zijn familie, houdt van ze en geeft erg veel om ze, maar hij neemt zijn werk erg serieus. Daardoor verloopt hun eerste ontmoeting niet al te hartelijk. Wanneer Rani en Silsila elkaar beter leren kennen krijgen ze diepere gevoelens voor elkaar.

Tot zover de bloeiende stoplichtbusiness. Problemen ontstaan wanneer er plannen worden gemaakt een fly-over te bouwen op de plek waar Silsila en zijn mensen al jarenlang werkzaam zijn. Dit is het punt waar Haji zijn hulpjes in samenwerking met Silsila en zijn collector een 'vuil werkje' laat opknappen, die later vuiler bleek te zijn dan Silsila dacht. Hierdoor komt niet alleen hij, maar zijn hele business en dus ook zijn grote familie in gevaar...;

Traffic Signal is een nieuw verhaal. De realistische en serieuze wijze waarop Traffic Signal is gemaakt en de eenvoudige, armoedige verschijning van de personages vormt een stijl die schaars is in deze tijden van bungalows, ferrari’s, minirokjes en affaires. Wat de film zo interessant maakt is het kijken naar mensen in dezelfde positie als ons, vanuit het oogpunt van een bedelaar. De gedachte dat wij zelf in een auto zitten tijdens rood licht en wat kleingeld geven aan een bedelaar, onwetend dat wij deze goede daad alleen maar verrichten nadat wij door hen zijn opgelicht, wordt zeker opgewekt door deze film. Het stelt ons niet alleen op de hoogte van de feiten over armoede, maar laat zien dat men vaak geneigd is armen alleen te helpen als ze er nog armer uitzien dan ze zijn. Hoe slechter je eraan toe bent, hoe eerder je wordt geholpen. Het is dan ook niet gek dat in de film gehandicapten bereid zijn 'nóg gehandicapter' te worden zodat ze meer kans op overleving hebben.Kunal Kohli

De film is niet één en al armoede en zieligheid. Er zit een zekere mate van vermaak in. Rani en Silsila vormen ook niet het enige liefdesverhaal. Bovendien zijn er náást het stoplicht gebeuren ook twee andere verhalen aan de gang: die van Noorie (Konkona Sen Sharma), een prostituee, en die van Dominic (Ranvir Shorey) die zijn eigen problemen heeft. Beide zijn gelinkt aan elkaar. In totaal is Traffic Signal een aparte, boeiende film zonder stukken van verveling. Ik zou zeggen: kijk naar deze film, het is zeker de tijd én de moeite waard.

Rashna Doerga
  • Gast

ik heb deze film al een paar maanden geleden gezien ;) wel leuk om 1 keer te kijken maar niet voor 2de keer ;